Tacken

I dag ska vi skriva tenta i genetik, sju på eftermiddagen.
Igår träffade vi några av de internationella studenterna och spelade biljard. Som de ansvarsfulla studenter vi är gick vi hem före alla andra och lade oss.
Tyvärr blev det inte mer än tre timmars sömn.
Alla brandlarm i hela huset gick av.
eftersom att klockan var halv fyra tänkte jag inte klart utan ställde upp ytterdörren som jag brukar göra när jag lagar mat och brandlarmet går.
Bara det att det inte fanns minsta antydan till rök.
Plötsligt slog det mig att det kan brinna i källaren eller på övervåningen. Jag springer in på mitt rum och klär på mig och ska väcka alla i hela huset, men då kommer de ner.
Vi klarar inte av att stänga av ett endaste av larmen, och Sandra ringer till hyresvärden som inte svarar.
Plötsligt blinkar det till ute.
Skumt tänker jag.
En minut senare, medan jag tittar ut, lyses hela gatan upp av blått ljus. Nästa gång var skenet först blått, sedan lila, sedan såg det ut som att någon hade lagt ett fyrverkeri i en soptunna. Gnistor sprutade över hela gatan, och det var tur att det regnade, annars hade det börjat brinna.
Det var helt enkelt ett elskåp på en lyktstolpe som sprängdes.
Sandra ringde brandkåren istället. En och en halv timme efter att det började, och fem minuter innan hyresvärden kom, slutade larmet.
Vid det laget hade jag stoppat in garnstumpar i öronen för att kunna sova.
Ett suspekt ljud och grönt sken säger mig att ett till elskåp sprängdes utanför mitt fönster.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0